منتديات احلام جدو سكر
اسعدنا تواجدكم معنا اخوه واصدقاء اذا كانت هذه هي زيارتك الاولي نرجو منك التكرم بالتسجيل
لكي تفيد وتستفيد

كفية بناء السد العالى باسوان

اذهب الى الأسفل

كفية بناء السد العالى باسوان Empty كفية بناء السد العالى باسوان

مُساهمة من طرف ايهاب1 في الثلاثاء سبتمبر 27, 2011 3:42 am

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

نُط على: [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط], [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
السد العالى



السد العالى، سد ضخم فى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] اتبنى فى جنوب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] بمساعده [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] لتخزين [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]، و موازنة فيضانات [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]، و توليد الكهربا. بيتكون من جبل من ركام الجرانيت، علوه 111 متر و عرض قاعدته 1000 متر و عرض قمته 32 متر و طوله 3500 متر. فيه قاطع رأسى للمايه بطريقة الحفر عمقه 210 متر. سعة تخزينه 130 مليار متر3‏ لمنسوب 182 متر. قناة تحويل المايه فى شرق النيل بطول 1200 متر. بدأت محطة الكهربا بتاعته بقوة 2.4 مليون كيلو وات. اتنشئت قدامه اكبر بحيره صناعيه فى العالم اتسمت [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]، مساحتها 4000 كم2‏ و طولها 500 كم. السد العالى بيسمح بتخزين 8 مليارات متر3‏ مايه اضافيه بتستخدم فى استصلاح الاراضى للزراعه و تحويل رى الحياض لرى دائم. حط [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] حجر اساس السد فى 9 يناير [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] و احتفلت مصر بتنفيذه فى يناير [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]. اتكلف المشروع و اللى اترتب عليه حوالى 415 مليون جنيه مصرى. بيعتبر من اضخم المشاريع اللى اتعملت فى مصر فى العصر الحديث و لعب دور كبير فى التطوير الصناعى و مد مصر بالمايه وقت الجفاف فى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط].

فيه عمليه كبيره لتطوير وتحديث مولدات محطة توليد الكهربا‏ فى السد العالى بتكلفة وصلت لغاية ‏1,85 مليار [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]، و من المقرر ان عملية التطوير تتم بالكامل سنة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط].‏

بدأ بُنا السد في سنة 1960 واتقدرت التكلفة الإجمالية بمليار دولار. اشتغل في بنا السد 400 خبير سوڤييتي وأتكمل بناه في 1968. اتثبّت آخر 12 مولد كهربائي في 1970 واتفتح السد رسمي في سنة 1971.


المحتويات

[[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]]

[[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]] تاريخ السد



[[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]] آثار السد


[[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]] الآثار الإيجابية


و من الآثار الايجابية للسد العالى أنه حمى مصر من الفيضان والجفاف برده لأن بحيرة ناصر بتقلل من اندفاع مية الفيضان وبتقوم بتخزينها للاستفادة منها في سنين الجفاف.

وعمل السد العالي برده على التوسع في المساحة الزراعية نتيجة توفر الميه والتوسع ده أفقى ورأسى. و عمل كمان على زراعة محاصيل أكتر على الأرض بسبب توفر الميه و اللي أتاح تلَت زرعات كل سنة.

و كمان عمل على توليد الكهرباء اللي أفادت مصر اقتصادياً.

[[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]] الآثار السلبية



  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] غطت قرى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] كثيرة في مصر واكترها كان في شمال السودان، و ده ادى لترحيل أهلها، و اللي بيتسمى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط].
  • حرمان وادي النيل من [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] الفيضان المغذي للتربة.
  • زيادة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] Erosion حولين قواعد المنشآت النهرية.
  • تآكل شواطئ الدلتا.
  • بتشير بعض التقديرات لأن كمية التبخر في مية بحيرة ناصر ورا السد العالي كبيرة جداً باعتبار أنها بتعرض مساحة كبيرة من الميه للشمس في جو حَر جداً، وبيتقدر حجم الخسارة بما يماثل حصة العراق من نهر الفرات. بالاضافة لانتشار بعض النباتات وتأقلمها مع الظروف الجديدة وإسهامها في عملية النتح وبالتالي الخسارة اكتر في الميه.
  • بيشوف البعض أن السد العالي بيمثل تهديد عسكري لمصر، لانه صعب تتخيل النتائج اللي ممكن تترتب على تفجير السد، وحجم الفيضان اللي هيصيب المدن المصرية اللي على مسار النهر واللي هتكون قدام طوفان خطير.

[[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]] السد العالي من أعظم المشاريع الهندسية فالقرن العشرين

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
صورة پانوراما للسد العالى



تقرير صدر عن الهيئة الدولية للسدود والشركات الكبري وقيم السد العالي في الصدارة في كافة المشروعات.

وقال انه تجاوز غيره من المشروعات الهندسية المعمارية واختارته الهيئة الدولية أعظم مشروع هندسي اتبنى في القرن العشرين. معديه بيه كل المشروعات العملاقة التانيه زي مطار "شك لاب كوك" في [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] ونفق المانش اللي بيربط بين [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط].

أكد التقرير الدولي ان السد العالي اتفوق علي 122 مشروع عملاق في العالم. باللي حققه من فوايد للجنس البشري لانه وفر لمصر رصيدها الاستراتيجي من الميه بعد ما كانت [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] من أشهر الفيضانات بتروح عالفاضي في البحر الأبيض ماعدا خمسة مليار متر3‏ بيتم احتجازها 2001.

[[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]] مكونات السد العالى


[[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]] جسم السد


بعد دراسات وأبحاث عالمية عديدة تم تصميم السد العالى بحيث يكون من النوع الركامى ومتزود بنواة صما من الطفلة وستارة رأسية قاطعة للميه منسوب قاع السد 85 متر منسوب قمة السد 196 متر طول السد عند القمة 3830 متر طول السد في لمجرى الرئيسى للنيل 520 متر عرض قاعدة السد 980 متر عرض السد عند القمة 40 متر عمق ستارة الحقن الرأسية 170 متر

[[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]] بحيرة التخزين


بتكوّن الميه المحجوزة قدام السد العالى بحيرة صناعية كبيرة دي خصايصها:

طول البحيرة 480 كيلو متر متوسط عرض البحيرة 10 كيلو متر سعة التخزين الكلية 164 مليار متر3‏ سعة التخزين الميت 32 مليار متر3

[[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]] محطة الكهرباء


فيه محطة الكهرباء عند مخارج الأنفاق عند تفرع كل نفق لفرعين متركب على كل واحد منهم توربينة لتوليد الكهرباء: عدد التوربينات 12 توربينة. قدرة التوربينة 175 الف كيلووات. القدرة الإجمالية للمحطة 2.1 مليون كيلووات. الطاقة الكهربية المنتجة 10 مليار كيلووات ساعة سنويا
ايهاب1
ايهاب1
المشرف العام
المشرف العام

عدد المساهمات : 23
تاريخ التسجيل : 31/07/2011

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

كفية بناء السد العالى باسوان Empty رد: كفية بناء السد العالى باسوان

مُساهمة من طرف جدووووو ســـــكر في الثلاثاء سبتمبر 27, 2011 6:19 pm

يا عيني



والله ربنا اكرمنا بيه ولا مكنش فيه داعي بقي للي هيحصل



ميه وكهرباء وسياحه



يا رب ديم علينا النعم دي وزيدنا كمان وكمان



تسلم ايدك يا هوبا فعلا موضوع حلو وفيه معلومات كتيره مفيده



تقبل مروي

_________________

[b]لا تحاول أن تعيد حساب الأمس وما خسرت فيه ...

فالعمر حين تسقط أوراقه لن تعود مرة أخرى..
ولكن مع كل ربيع جديد سوف تنبت أوراق أخرى...
فأنظر إلى تلك الأوراق التي تغطي وجهه السماء ...
ودعك مما سقط على الأرض فقد صارت جزء منها

[/b]...


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
جدووووو ســـــكر
جدووووو ســـــكر
المدير العام
المدير العام

عدد المساهمات : 177
تاريخ التسجيل : 30/07/2011
الموقع : غـــــــريـــب في دنيـــــــا الحــــــب

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://remo00o.forumarabia.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى